Öppna data, kunskap och #sverigeligger

Trogna läsare, i den mån min blogg har sådant, har nog lagt märke till att jag tittat lite närmare på Aftonbladet och United minds undersökning om svenskarnas sexvanor och kom till lite andra slutsatser om förhållandet mellan sex och partisympatier. Men oavsett det så finns det två saker jag vill passa på att påpeka lite starkare:

1. Jag är åter igen inte en av dem som tycker att en stor undersökning om sex är onödig, fånig, ointressant eller vad gnällspikarna nu säger. Tvärtom! Sex är intressant, sex är viktigt och det finns inget annat sätt att få veta när folk har sex, hur de har sex och vad de känner inför det än att fråga dem. Och det finns inget annat sätt att bringa ordning i stora mängder data än statistisk analys. Jag instämmer helt när Aftonbladets skribenter frågar efter en vetenskaplig undersökning. Jag har på mitt bord den tidigare undersökningen från 1997 (Bo Lewin (red). ”Sex i Sverige. Om sexuallivet i Sverige 1996”,  Uppsala) och jag tänkte citera en passage från följebrevet som gavs till dem som deltog, som jag tycker fint illustrerar värdet av sådana undersökningar:

Några resultat av undersökningen 1967

Detta trodde forskare och myndigheter före undersökningen

1. Ungdomars första sexuella erfarenhet sker ofta efter en danstillställning där man druckit sprit och knutit tillfälliga intima bekantskaper. (…)

2. Mycket få ungdomar använder preventivmedel vid sitt första samlag. (…)

3. Jordbrukare har stor kunskap om sex och har också en friare inställning. (…)

Detta tyckte man var helt rimliga antaganden, ja rent av självklara, som stämde med sunt förnuft och med vad lärda män sa. En sak hade de gemensamt: De var alla felaktiga!

2. Det är värt att upprepa hur coolt det är att Aftonbladet och United minds släppt data från undersökningen! Den här skärmbilden visar min favoritgrej med undersökningen (min inringning):

ladda_ner_undersokning

Hur häftigt är inte det? Fritt tillgängliga öppna data är en stor grej både inom vetenskap och offentliga organisationer, och jag är väldigt glad att Aftonbladet och United minds inte bara släpper sina data — de lägger dessutom en länk till datafilen på kampanjsidan, som om det vore den självklaraste sak i världen. Att de gör det möjliggör oberoende analys (som mina små diagram). Föredömligt!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s